Cercar en aquest blog

dimarts, 27 d’octubre del 2009

El mite de la caverna aplicat a un cas real: els videojocs


Avui dia, en la nostra societat, hi ha una demanda cada cop més alta respecte als videojocs.
Aquests podrien analitzar des de diferents punts de vista: econòmic, cultural, social,...
Però en aquest text em centraré únicament en la comparació d´aquest món virtual amb la teoria exposada de Plató sobre el mite de la caverna.
Pel que fa el mite, Plató diu que en una caverna hi ha uns homes que romanen lligats, a causa d´unes cadenes, de manera que no es poden ni tan sols moure i creuen que les ombres que veuen contínuament formen part de l´ autèntica realitat.
En els videojocs l´individu que juga permanentment passa una quantitat d´ hores assegut a la cadira contemplant i vivint una realitat que no és la seva, ja que adopta unes actituds, costums i aparences que no corresponen amb lo que ell veritablement és, fins i tot podria arribar al punt de creure’s la identitat del personatge creat.
Tornant novament al mite, un dels presoners és alliberat i comença a veure una realitat que no correspon ni concorda amb lo que ell ha experimentat des que era un infant. La llum del Sol comença a cegar-li i ha de començar a observar primer les ombres i els reflexos dels objectes.
El nen addicte al videojoc per motius x, ha de romandre sense ordinador durant un determinat temps, i és llavors quan determinats aspectes de la realitat virtual que ell ha creat, no concorda amb la realitat que viu la resta de mortals. Per exemple: els videojocs més venuts són aquells que tracten temes com les guerres entre humans, nuclears, éssers d´altres planetes,etc, i l´únic objectiu és generar la màxima violència possible.
Per tant si el nen ha crescut amb uns valors per viure en una realitat comuna per a tots i s´introdueix en aquest món de baralles i guerres, aquests valors i actituds aniran canviant, de manera que quan el nen es desfaci del ordinador, primer es trobarà amb certs comportaments i actituds que mantenen cap correspondència amb els seus valors violents.
Un cop el presoner alliberat aconsegueix mirar el Sol, aquesta idea de màxim bé, baixarà novament a la caverna per explicar la seva experiència als seus companys que posteriorment l’amenaçaran amb la mort i li acusaran de boig si els allibera.

Un cop el nen comprengui que el videojoc li està causant conseqüències negatives en la seva conducta i redueixi el nombre d´hores a l´ordinador, es donarà compte d´aquesta realitat tan falsa i canviant que li ha fet malgastar tantes hores.

A continuació us exposo un video sobre la realitat i perillositat dels videojocs